Miksi suomalaisen yrityksen kannattaa edelleen etsiä kasvua Venäjältä?

Useimmiten tätä kuulee perusteltavan naapurissa sijaitsevilla valtavilla kasvumarkkinoilla tai sillä, kuinka suomalainen laatu myy Venäjällä. Totta on, että Venäjän markkinat ovat suuret ja edemmäs itään päin mentäessä yhä melko valloittamattomat. Suomalaisuutta puolestaan pidetään edelleenkin laadun takeena ainakin Pietarin ympäristössä. Tämä on jo tuttua kaikille. Kliseisiin juuttumisen sijaan nostan kuitenkin seuraavassa esiin muutaman muun asian, jotka tekevät Venäjästä houkuttelevan markkinan suomalaiselle yritykselle juuri nyt ja tulevaisuudessa

1. Venäjää modernisoidaan taas

Modernisaatio on Venäjän tärkeimpiä haasteita nyt ja lähitulevaisuudessa, ja sen tajuaa myös maan johto. Polttavana tavoitteena on talouden monipuolistaminen ja teollisuuden modernisaatio. Myös infrastruktuuri vaatii parantamista. Suomalaisyrityksille Venäjän uusi modernisaatio-projekti tuo monia mahdollisuuksia, kun venäläiset yritykset ja valtiolliset toimijat investoivat tuottavuutta parantavaan teknologiaan, uusiin koneisiin ja laitteisiin, energiatehokkuuteen ja infrastruktuuriin. Myös suomalaisten investointien ja suomalaisen tutkimus- ja tuotekehitysosaamisen kysyntä kasvaa.

2. Venäläinen keskiluokka kasvaa ja kuluttaa

Keskiluokan kasvu tarkoittaa kysynnän kasvua Venäjän kuluttajamarkkinoilla. Arvioiden mukaan venäläinen keskiluokka kasvaa vuoteen 2018 mennessä 20-26 miljoonaan, joista puolet asuu Moskovassa ja Pietarissa. Keskiluokka kuluttaa rahansa vapaa-ajan palveluihin, matkailuun, asumiseen, lasten koulutukseen ja terveelliseen elämäntapaan. Tuotteilta ja palveluilta haetaan laatua, minkä vuoksi keskiluokka suosii ulkomaisia brändejä. Finpron tutkimuksen mukaan keskiluokan kasvu merkitsee mahdollisuuksia erityisesti niille suomalaisille yrityksille, jotka tarjoavat hyvinvointiin ja terveyteen, ruokaan, lomailuun ja matkailuun sekä koulutukseen ja kotiin liittyviä tuotteita tai palveluita.

3. Venäjä on erilainen – muttei niin erilainen kuin vaikkapa Kiina

Vaikka Venäjästä puhuttaessa helposti korostetaan liiketoimintaympäristön ja -kulttuurin eroja suomalaiseen verrattuna, totuus on, että venäläinen tapa harjoittaa liiketoimintaa on suomalaiselle paljon tutumpi ja helpompi ymmärtää kuin monen kaukaisemman kasvumarkkinan. Venäjällä kulttuuriset erot eivät ole suuria, ja liiketoiminnan käytännöt länsimaistuvat jatkuvasti. Esimerkiksi aasialainen liiketoimintakulttuuri on suomalaiselle yritykselle paljon kovempi pähkinä purtavaksi. Venäjän erilaisuutta ja vaikeutta korostavatkin useimmiten ne liikemiehet, joiden ulkomaankokemus ei ulotu kauemmas itään.

4. Kriiseissä piilee mahdollisuus

Venäjällä, kuten muuallakin, talous kasvaa välillä hyvin ja välillä huonosti. Moni Venäjällä toimiva ulkomainen yritys säikähtää näitä heilahduksia ja reagoi heti vetämällä toimintaansa pois maasta. Heilahduksiin voi kuitenkin suhtautua myös kuten vaikkapa Nokian Renkaat – mahdollisuutena vallata markkinaosuutta sillä välin, kun kilpailijat pakenevat. Nokian Renkailla tämä taktiikka on toiminut hyvin. Talouden taas kääntyessä kasvuun markkinajohtajiksi eivät nouse pakenijat, vaan ne, jotka johdonmukaisesti kehittivät Venäjän toimintojaan myös kriisin aikana.

Näkökulmasta riippuen perusteita itään päin vilkuiluun voi olla muitakin. Mikä on teidän yrityksellenne se keskeinen tekijä, jonka vuoksi Venäjää kannattaisi harkita?