Usein suomalaisille yrityksille  ensimmäinen askel kansainvälisen kasvun tiellä on Ruotsi. Ruotsi tuntuu turvalliselta ja helpommalta vaihtoehdolta, koska sinne pääsee ”ruotsinlaivalla” ja kaikkihan ovat käyneet Tukholmassa. Saksa nähdään heti paljon haasteellisempana vaihtoehtona. Todellisuudessa kasvun hakeminen Ruotsista on aivan yhtä haastavaa kuin kansainvälistyminen Saksaan. Minkä takia Saksaan voisi lähteä?

1.Maantiede ja infrastruktuuri: Saksa on keskellä Eurooppaa, eli koko muu Eurooppa on lähellä. Saksa on siis portti Eurooppaan, siinä missä Suomi on portti Venäjälle. Infrastruktuuri on huipputasoa ja kuljetuksen muuhun Eurooppaan sujuu erittäin helposti.

2.Talous ja politiikka: Saksan poliittinen tilanne on erittäin vakaa ja suosiollinen yrityksille. Saksa on myös poliittisesti ja taloudellisesti EU:n tärkein valtio. Saksan talous ja vienti ovat kasvussa ja talous on paremmassa vedossa kuin muualla Euroopassa.

3.Suomalainen laatu: Kaikki tietävät, että ”Made in Germany” on synonyymi laadulle. Saksalaiset ovat ylpeitä tästä ja täten kotimaista suositaan aivan kuten suomessa. Poikkeuksen tekee suomalainen laatu, Suomalaisuus on positiivinen asia Saksassa. Suomalaisiin luotetaan ja tiedostetaan, että myös Suomesta tulee laatua. Tästä saamme kiittää erityisesti Nokiaa. Pitää kuitenkin muistaa, että Saksassa laatuvaatimukset ovat korkeampia kuin Suomessa ja asiaan kiinnitetään huomiota paljon herkemmin.

4.Laajat mahdollisuudet: Kuten sanottua Saksan markkinat ovat laajat. Mahdollisuuksia löytyy aina terveydenhuollon palveluista konepaja- teollisuuteen. Vahvimmin nousevat alat Saksassa ovat ITC, Vihreä Energia ja tietenkin koneteollisuus. Mahdollisuuksia on siis monelle yritykselle. Tärkeää on kuitenkin varmistaa, että kartoitus tehdään huolellisesti. Mahdollisuudet ovat kovin yrityskohtaisia.

Nämä muutama seikat Saksan markkinoista puhuvat jo puolestaan ja  tekevät Saksasta potentiaalisen kohteen suomalaisille yrityksille.