ijustine-pillow-subscribe-600x369Haluan osoittaa sormella jotakin. Uutiskirjeen vastaanottajalistaa. Yritykset harvemmin haluavat kasvattaa uutiskirjeen vastaanottajalistaa millään tavalla. Paitsi ehkä ostamalla sellaisen. (Joka on muuten erittäin huono tapa, mutta ei mennä siihen aiheeseen nyt.) Mistä johtuu, ettei listan kasvattaminen innosta? Ymmärrämme, että se on tärkeää, kyse ei ole siitä. Mutta meillä on aina jotain tärkeämpää tekemistä. Prioriteetteja. Yritämme ylläpitää ja kasvattaa brändiämme ja koko liiketoimintaamme. Siihen uutiskirjeen vastaanottajalistan kasvattamiseen paneudumme sitten “jonain päivänä”.

Jonain päivänä saattaa tulla tämän tekstin luettuasi. Haluan muistuttaa uutiskirjeen vastaanottajalistan tärkeydestä. Uutiskirjeen lähettäminen on paljon muutakin kuin vain blogikirjoituksen jakamista. Se on mahdollisuus päästä yleisösi eteen – sinuthan kutsutaan suoraan Saapuneet-laatikkoon! Sinulla on mahdollisuus promota muita tuotteitasi ja palveluitasi kutsutusti. Sinulla on mahdollisuus saada läheisempi kontakti vastaanottajaan (verrattuna blogikirjoituksesi lukijaan) – niin inhimillisesti kuin se sähköisesti onnistuu – ja vielä jatkossa tilaisuus vaihtaa ajatuksia kahden välisesti (olettaen että saat vastauksen).

Kannattaa laittaa hieman aikaa ja puntarointia siihen, miten verkkosivustolla vierailevat saadaan liittymään sähköpostilistalle. Ensinnäkin, vierailijoille kannattaa antaa mahdollisuus liittyä listalle. Useita mahdollisuuksia. Itseasiassa heidät kannattaa ohjata liittymään. Paras tapa on näkyvä (opt-in) kaavake tai tilan puutteessa nappi (button), jota klikkaamalla kaavake ”liukuu” esiin.

Paras paikka näkyvälle kaavakkeelle/nappulalle on etusivun yläreuna ja sen lisäksi etusivun keskellä on myös erinomainen paikka. Halusimme listalle liittyvän ihmisiä, joten nyt on turha ujoilla. Nappulan voi sijoittaa vaikka joka sivun yläreunaan ja aina blogikirjoituksen jatkeeksi. Mobiilissa (niin, älä unohda) nappula sijoitetaan ylös ja keskelle sivua, josta se varmasti huomataan. Älä. Piilota. Sitä.

Älä tee liittymiskaavakkeesta liian vaikeaa. Nimi ja sähköpostiosoite riittävät. Mitä helpompaa liittyminen ihmisille on, sitä helpommin he liittyvät listalle. Ei kovin monimutkaista.Ihmiset eivät halua antaa itsestään ja elämästään tietoja kirjautuessaan sähköpostilistalle. Tällä tarkoitan syntymäpäivää, postinumeroa, titteliä, alaa, työpaikkaa tai lempiväriä.

Tottakai tästä kaikesta informaatiosta olisi yrityksellesi hyötyä, mutta ihmiset eivät liity sen vuoksi listalle. Mitä enemmän pyydät, sitä nihkeämmin ihmiset ovat valmiita tietoa luovuttamaan.

En myöskään suosittele pop-up ikkunoita. Enkä tässä tapauksessa erityistä laskeutumissivua, jonne päästään nappulaa klikkaamalla. Toki kaikkea voi aina kokeilla ja katsoa toimiiko.

Pieni varoituksen sananen; pelkkä listalle kirjautuminen ei tietenkään riitä. Listaltahan pääsee hyvin kätevästi myös poistumaan. Ihmisille tulee tarjota asianmukaista ja arvokasta sisältöä.

Pienillä muutoksilla päästään alkuun tai tehokkaaseen listan kokoamiseen. Aina on tilaa kasvaa! Toivottavasti tästä tiedosta on hyötyä sinulle kasvattaessasi omaa listaasi ja tehostaessasi yrityksesi markkinointikanavia.