Kouvolan Lakritsi kansainvälistyyKouvolan Lakritsi suuntasi katseensa Norjaan

Kouvolan Lakritsia löytää nykyisin Suomen lisäksi helpoiten Ruotsista ja Tanskasta – sekä pian myös Norjasta!

Aiemmille vientimarkkinoilleen Kouvolan Lakritsi oli päätynyt maahantuojien aloitteesta, mutta Norjan kohdalla yritys päätti ottaa itse aktiivisemman roolin. Oli aika tehdä jotain sille, että Norja oli jäänyt mustaksi aukoksi muuten koko Skandinavian kattaville vientimarkkinoille. Industrialle se tiesi vuoden makeinta toimeksiantoa.

Industria auttoi luomaan kontaktit norjalaisiin maahantuojiin

Kouvolan Lakritsi haki Norjasta aktiivista maahantuojaa, joka ottaisi vastuun paikallisten jakelukanavien järjestämisestä, markkinoinnista ja myynnistä. Täsmennetyt kriteerit auttoivat fokusoimaan etsinnän juuri oikeantyyppisiin toimijoihin. Industrian avulla potentiaalisten maahantuojien kartoitus ja kontaktointi sekä alustava kirjeenvaihto kiinnostuneiden yritysten kanssa pystyttiin hoitamaan norjaksi.

Industrian toteuttaman kansainvälistymisprojektin tuloksena neljä norjalaista makeisten maahantuojaa rakastui ”lakritsien rolls royceen”, kuten lakutehtailija Timo Nisula tuotettaan nimittää. Norjankieliset yhteydenotot ja maahantuojille toimitetut maistiaiset tekivät tehtävänsä, ja jo projektin aikana tipahti sähköpostiin ensimmäinen tilaus. Nisula kertoo, että neuvottelut ovat nyt käynnissä eri tahoilla ja paras reitti norjalaiseen karkkihyllyyn pohdinnassa.

”Industria oli erittäin hyödyllinen kontaktoinnissa, erityisesti norjan kielen osaaminen tuntui olevan eduksi paikallisten toimijoiden kanssa kontaktoidessa”, summaa Nisula projektia. 

Norja valittiin kohdemarkkinaksi, koska lakritsituotteet ovat norjalaisille tuttuja ja maa on lakritsille suunnilleen yhtä iso markkina kuin Tanska, jonne Kouvolan Lakritsilla on jo entuudestaan vientiä. Timo Nisulan mukaan sopivia vientimarkkinoita lakritsille ovat ensisijaisesti Pohjoismaat ja muutamat muut eurooppalaiset markkinat, mutta yllättäen myös Australia ja Uusi-Seelanti. Sielläkin syödään lakritsaa ja siellä on myös useampia paikallisia valmistajia.

Potentiaalisia vientimarkkinoita ei ole montaa, sillä lakritsin kaltaista tuotetta ei kannata väkisin viedä markkinoille, joilla sen maku ei ole ennestään tuttu. Kouvolan Lakritsi valmistaakin eri vientimarkkinoille myös paikalliseen makuun lokalisoituja erikoistuotteita; Tanskassa erityisen suosituksi on osoittautunut tulinen chililakritsi.

Rohkea markkinointi kannattaa

Suomalaisten yritysten helmasynti on liika vaatimattomuus ja yllätyksettömyys markkinoinnissa. Siitä ei voi syyttää Kouvolan Lakritsia, joka on tunnettu rohkeista mainoskampanjoistaan. Vuoden alussa yritys julkaisi työpaikkailmoituksen, jossa haettiin Kouvolan tehtaaseen työntekijöitä ”maailmojen makeimpaan duuniin”. Massasta poikkeava lähestymistapa kannatti; ilmoitus on poikinut yli tuhannen työhakemuksen lisäksi monta lehti- ja radiohaastattelua ja rutkasti positiivista huomiota.

Kouvolan Lakritsin tapaus osoittaa, että massasta erottumiseen vaaditaan vain rohkeutta, uskoa omaan tuotteeseen ja ripaus mielikuvitusta.

Lakumestarin mielestä tärkeintä on muistaa, että markkinointia ei tehdä vain mainosten kautta, vaan jokainen kontakti asiakkaaseen on markkinointia. ”Kaikki on markkinointia koko ajan. Tänäänkin käännytin kolme ihmistä Kouvolan Lakritsin faneiksi”, toteaa Nisula.