”Industrian palvelut tuntuivat mukautuvan tarpeisiimme ja myyntiin saatiin kaivattua dynamiikkaa.” Kauko Korko, toimitusjohtaja

Myynti ja markkinointi, sekä jälleenmyyntikanavien rakentaminen ja ylläpitäminen koettiin haasteelliseksi. Tuotannon kehittämistarpeet eivät olleet ensisijaisia. Tavoitteeksi asetettiin myynnin kuntoon saattaminen viinikaappien ja pakastavan WC:n osalta erityisesti kotimaassa, joka loisi edellytyksiä vientiponnisteluihin.

Coolcenterin toimitusjohtaja Kauko Korko kertoo; Industrian palvelut tuntuivat mukautuvan tarpeisiimme ja myyntiin saatiin kaivattua dynamiikkaa. Tyytyväisyydestämme kertoo jotain se, että haluamme jatkaa yhteistyötä Industrialaisten kanssa. Tulipa sitä uutta tuotannon suuntaankin, lisää tuotantojohtaja Sauli Hakala.

Yhteistyö käynnistyi Tuotantopäällikkövalmennuksen kautta. Ohjelmaan sisältyi kaksi yrityskohtaista kehityspäivää, joiden jatkoksi sovittiin viisi lisäpäivää. Lisäksi Industria järjesti osaavan ja tehokkaan myyntipäällikön 6 kk:n ajaksi työharjoitteluun Coolcenterille.

ELY:n suotuisan tuen ansiosta Coolcenterin taloudellinen osuus pysyi maltillisena. Henkilöt olivat valmiiksi osaavia, joten itsestään selvyyksiä saatettiin välttää ja siirtyä nopeasti käytännön tekemiseen.

Konsultoinnin alkuun tehtiin rajauksia ja valintoja, jolloin korostuivat konsultin kokemuskertymä ja näkemys toimivista ratkaisuista. Tapaamiset olivat hyvinkin käytännönläheisiä – paikoin ”kädestä kiinni pitämistä” ja toisinaan näkemyksien vaihtoa ja sparraamista. Palvelut sovittuivat henkilökohtaisen osaamisen ja tarpeen kautta.

Kun kotimaassa ns. kotipesä on saatu kuntoon, Coolcenterin on tarkoitus laajentaa toimintaa viennin suuntaan. Tunnistettuina suuntina ovat pohjoismaat ja Venäjä.

Coolcenteriltä mukana toiminnan kehittämisessä on ollut kolme henkilöä, ts. edustajat omistaja-, johto- ja suorittavan tason rooleista. Industrian puolelta hankkeeseen valittiin vastuukonsultiksi Juha Kuivainen, jolla on kokonaisvaltaista näkemystä yrityksen kehittämisestä. Mukana on lisäksi ollut markkinoinnista vastannut Katja Klimenko-Nuorela, sekä valmennusohjelman kautta muita Industrialaisia.

Suuntaviivoista sovittiin täydellä miehityksellä ja toteutuksen tuki pidettiin henkilökohtaisella, sparraavalla ja käytännön avun tasolla. Yleisesti ottaen päivät sisälsivät suunniteltuja puolen päivän mittaisia tapaamisia ja reagoivaa ”matalan kynnyksen” 24/7 -tukea.

Jatkossa kansainvälistymishankkeessa mukana tullee olemaan myös Industrialta Christian Holmlund, jolla on vahva kokemus kasvun kansainvälisestä ulottuvuudesta.

Lisää yrityksestä

Coolcenter Oy haluaa työllistää ja kasvaa. Ajatuksissa on myös viennin käynnistäminen valittujen tuotteiden osalta, mutta kotipesän tilauskannassakin oli haasteensa. Päätettiin kuunnella mitä konsulttiyritys asiasta tuumaisi ja sehän johtikin melko nopeaan myönteiseen kehitykseen.

Coolcenter on suomalainen vuonna 2008 perustettu kylmälaitealalla toimiva yritys. Toimipaikka sijaitsee Forssassa ja yritys työllistää tällä hetkellä 10 henkilöä. Oma tuotekehitysosasto mahdollistaa asiakaskohtaiset erikoiskylmälaitteet ja piensarjat. Yritys palvelee myös kylmäteknisten laitteiden tuotemuutoksissa, korjauksissa ja asennuksissa.

Suurimman kaupallisen mielenkiinnon kohteina ovat yrityksen, kansainvälisen potentiaalin omaavat; Wine Queen – viinikaapit www.viinikaapit.fi, sekä ekologinen ja innovatiivinen pakastava WC.

Yhteyshenkilöt: Kauko Korko, toimitusjohtaja, Sauli Hakala, tuotanto- ja myyntijohtaja

www.coolcenter.fi 

www.viinikaapit.fi