Kiinasta on tullut kansainvälisen globalisaation kiistaton voittaja viimeisten vuosikymmenten aikana. Deng Xiaoping aloitti Kiinan markkinoiden avaamisen jo 1978 ajatuksella: ”Sillä ei ole merkitystä onko kissa musta vai valkoinen kunhan se saa kiinni hiiriä.”kiina1

Tämän jälkeen Kiinan kehitys on ollut erittäin nopeaa ja suorastaan huimaa. Sellaista se on yhä, vaikka maa käykin tällä hetkellä läpi suurta murrosta siirtyessään yhä voimakkaammin teollisesta tuotannosta palvelusektorin kehittämiseen ja erittäin korkeaan teknologiaan. Myös ympäristöasioissa ja etenkin cleantechin suhteen on edistys ollut huimaa, vaikka tosin vasta alussa.

Kävin Kiinassa 10.9.2016- 18.9.2016 kartoittamassa useassa kaupungissa potentiaalisia yhteistyökumppaneita, markkinoita ja mahdollisuuksia sekä tutkimassa yleistä alueellista kehitystä Shanghaissa, Guangzhoussa, Shenzenissä ja Hong Kongissa osana laajempaa koulutusohjelmaa.

Vierailuun kuului useita tapaamisia ja käyntejä suomalaisiin yrityksiin, joista osa oli toiminut Kiinassa jo vuosikymmeniä ja osa vasta muutaman vuoden. Tutustuin myös paikallisiin kiinalaisiin kaupunginhallinnon jäseniin ja vastaaviin toimijoihin.

Lyhyen, mutta hyvinkin kiireisen ja aikataulultaan täyteen buukatun, reissun opetukset ovat selvät monessa mielessä. Vauraus, kehitys ja taloudellinen kasvu ovat siirtyneet globaalin kansainvälisen kaupan kautta muutamassa vuosikymmenessä Euroopasta ja Yhdysvalloista Kiinaan.

Kiinan markkinoiden monimuotoisuus ja oman markkinan tunnistaminen

Kiina maana on niin iso ja laaja, että sitä on käsiteltävä kokonaisena maanosana. Kehityksessä on suuria alueellisia eroja; alueet ja kaupungit itsessään on määriteltävä näin eurooppalaisen silmin katsottuna käytännössä omiksi valtioikseen, jotta niiden kunkin mahdollisuudet, erityispiirteet, koon ja markkinapotentiaalin pystyy hahmottamaan ja laittamaan oikeaan mittasuhteeseen.

Kiinan alueelliset erot nähdään usein Suomessa pessimistisesti ja ironisesti haasteena, vaikka se kuuluisi nähdä suurena mahdollisuutena. Kiina on 1,4 miljardin ihmisen markkina, jonka diversiteetti kehityksessä on huomattava. Kiina tarjoaa erikokoisille ja eri tuotteisiin erikoistuneille suomalaisille yrityksille kullekin  oman markkinan, jolle pyrkiä ja jolla menestyä. Tätä tarkemmin valittua markkinaa varten tulee yrityksen räätälöidä oma strategia ja tavoitteet. Riippumatta siitä, mitä tuotteita tai palveluita yritys tuottaa, jokaiselle yritykselle löytyy oma alueensa ja asiakaskantansa Kiinan markkinoilta.

Tärkeintä suomalaisten yritysten etabloitumisessa Kiinan markkinoille onkin nimenomaan oman markkinan tunnistaminen Kiinan sisältä, strategian luominen, pitkäjänteisyys, oman asiakaskannan tarpeiden ymmärtäminen ja yrityksen tuotteiden myynnin ja markkinoinnin sopeuttaminen paikallisiin oloihin. Verkostoitumisen ja yrityksen läsnäolon tärkeyttä ei voi Kiinan suhteen painottaa liikaa.

 

Tämä on ensimmäinen Industrian neliosaisesta Kiina-aiheisesta blogisarjasta.

Osa 2: Mahdollisuuksia Kiinan kehittyvillä alueilla

Osa 3: Millainen yritys pärjää Kiinan markkinoilla?